• blog

      "Je weet waar je aan toe bent!" en "Je bent volledig in control!" roept Simyo op hun website. 
      Toch lijkt het in de praktijk iets anders uit te pakken en komen sommige prepaid klanten tot wel 500 euro in de min te staan. 

      Ik heb met aandacht de uitzending op trosradar zitten kijken om te achterhalen hoe dit mogelijk is. Een dame geeft tijdens de uitzending aan voor een vriendin een prepaidkaart aan te hebben geschaft. Deze vriendin was zelf ook al verrast dat ze zo lang kon bellen, een maand later echter kreeg de dame een rekening toegestuurd van 100 euro. De eerste reactie van Simyo op de vraag hoe dit mogelijk is dat het klantonvriendelijk zou zijn om het gesprek te beëindigen. De klant was niet op de hoogte dat dit kon gebeuren. 
      Een andere heer heeft voor zijn een zoon een prepaid internet bundel afgesloten, die ook verrast werd met een negatief saldo van 50 euro. De reactie van Simyo was dat duidelijk in de voorwaarden staat vermeld dat een negatief saldo mogelijk is en dat ze de klant de mogelijkheid geven een "gesprek of verbindingen af te maken als het tegoed is". In het geval van de heer werd het hele bedrag gecrediteerd en teruggestort in de vorm van prepaid tegoed. De dame moest echter alsnog 30 euro betalen. 

      de reactie van Simyo op Tros radar

      Simyo maakt duidelijk dat je via een sms wordt gewaarschuwd wanneer het tegoed nog 2 euro. Simyo breekt het gesprek echter niet "hinderlijk" af wanneer de nul grens wordt bereikt. Het komt niet vaak voor dat een klant een negatief saldo krijgt Verder geeft Simyo aan dat als prepaid klanten onverwacht een negatief saldo hebben, dat ze daar op individuele basis coulant mee omgaan. Toch heeft Simyo besloten hun website aan te passen en duidelijker te vermelden dat je wel degelijk een negatief beltegoed saldo kunt krijgen:

      "Bij Simyo kun je altijd je gesprek afmaken, zelfs wanneer je beltegoed tijdens het gesprek op raakt. Je wordt dus niet direct afgesloten waardoor het mogelijk is dat je tijdelijk een negatief saldo hebt. Waardeer je beltegoed dan zo snel mogelijk op zodat je weer kunt bellen, sms’en & internetten op je mobiel. We raden je altijd aan om regelmatig je beltegoed te checken via Mijn Simyo en voor je internetverbruik een MB meter App. te downloaden".

      Ondanks deze aanpassing vind ik het nog steeds niet duidelijk genoeg. Een van de vele voordelen van prepaid is juist de controle en dat  je weet waar je aan toe bent, prepaid staat voor ons gelijk aan op=op. 

      Foutje in het systeem

      Het probleem lijkt vooral te liggen aan het systeem van Simyo wat slechts een paar keer per dag de verbruiksgegevens verwerkt in plaats van continue. Dit is ook terug te lezen op de site van Simyo waar staat dat het kan gebeuren dat je tussen twee verwerkingsmomenten meer verbruikt hebt dan je aan beltegoed beschikbaar had. Het lijkt dus een fout in het systeem waardoor er een negatief beltegoed kan ontstaan.

      Kamervragen

      Kees Verhoeven, tweede kamerlid van D66: "Ik vind het merkwaardig als je blijkbaar het actuele verbruik van de klant niet kan meten, dan is het heel raar om de rekening daarvoor wel bij de klant neer te leggen". Om die reden zullen er vanuit D66 ook Kamervragen worden gesteld aan minister Henk Kamp van Economische Zaken. Verder vind Kees Verhoeven het misleidend om achteraf te worden verrast met een rekening bij het afsluiten van een prepaid contract.

      Wordt vervolgd?

      Naar aanleiding van vragen van ook de consumentenbond (die Simyo dit jaar nog heeft uitgeroepen tot de beste mobiele provider) reageerde Simyo dat het negatief beltegoed in 2014 (wellicht) onmogelijk wordt gemaakt bij Simyo Prepaid.

      Onze conclusie?

      OP=OP! Kortom aanpassen Simyo, als mensen langer willen bellen of internetten kunnen ze overstapen naar een sim only abonnement.

      blog