• blog

      Prepaid was jaren geleden populair, raakte vervolgens in een dip en is nu weer in opkomst. De keuze tussen prepaid en een mobiel abonnement is echter niet altijd even makkelijk. Overweeg je om te starten met prepaid of misschien juist om een abonnement af te sluiten? Met dit artikel beiden we jou het medicijn tegen je keuzestress.

      Allereerst is het goed om te weten wat de kenmerken van de twee verschillende betaalvormen voor de mobiele telefoon zijn. De meeste mobiele providers bieden zowel prepaid als mobiele abonnementen aan. We zetten de kenmerken per ‘abonnementsvorm’ even op een rij.


      De kenmerken van prepaid
      - Je betaalt je belkosten vooruit door middel van het kopen van beltegoed.
      - Bij prepaid bellen dien je je beltegoed elke keer handmatig aan te vullen.  
      - Je zit met prepaid niet vast aan een contract.
      - Je betaalt alleen voor de gemaakte belkosten, dus een telefoon is niet inbegrepen.

      De kenmerken van een mobiel abonnement
      - Je sluit een contract af voor één of twee jaar.
      - Je kiest een abonnement met de bel-, sms- en internetbundel die jij wilt.
      - Je betaalt elke maand een vast bedrag en bij overschrijding van je bundel betaal je extra.
      - Je krijgt bij je abonnement een telefoon (met of zonder bijbetaling, afhankelijk van de contractduur).

      Prepaid versus mobiel abonnement
      De vraag is wat de beste keuze is: prepaid of een mobiel abonnement? Dit is mede afhankelijk van de mate waarin jij en je smartphone ‘quality time’ doorbrengen. We bieden een overzicht van de voordelen van prepaid en mobiele abonnementen, waarna een conclusie volgt.

      De voordelen van prepaid
      • Je bepaalt zelf je maandlasten door het beltegoed wel of niet aan te vullen.
      • De kosten per belminuut liggen bij prepaid bellen over het algemeen lager.
      • Je kunt op elk moment stoppen met prepaid en overstappen op een andere provider of abonnementsvorm.
      • Je kunt jezelf op elk gewenst moment trakteren op een nieuw toestel.

      De voordelen van een mobiel abonnement
      • Je kunt bij het afsluiten zelf je bundel samenstellen op het gebruik van sms, internet en bellen.
      • Je sluit een contract af voor één of twee jaar en krijgt er een telefoon bij.

      • Je zit nooit zonder beltegoed, dus je kunt altijd bellen, internetten en sms’en.

      • Je kunt je abonnement aanpassen, sowieso naar boven. Bij sommige providers kun je het abonnement ook naar beneden aanpassen, bijvoorbeeld verlagen qua aantal belminuten.

      Conclusie
      Over het algemeen is een prepaid abonnement vooral een schot in de roos voor mensen jonger dan 18 jaar en 50-plussers. Die groep verbruikt niet zoveel belminuten en MB’s op het mobiele internet, waardoor ze hun kosten met prepaid laag kunnen houden. De grootste groep smartphonegebruikers zijn mensen tussen de 18 en 50 jaar. Dit is dus ook de leeftijdscategorie die de meeste mobiele abonnementen afsluit. Abonnementen kunnen voor die groep ‘smartphone lovers’ tevens een extra geluksmomentje creëren door de ‘gratis’ keuze voor een smartphone bij een telefoonwinkel.

       

      - Optie 1: je bent grootverbruiker van mobiel internet en jij en je smartphone zijn onafscheidelijk? 
      Dan kun je beter kiezen voor een mobiel abonnement. Je betaalt maandelijks wel wat meer, maar staat helemaal zelf aan het roer met welke ingrediënten en totale kosten je je abonnement samenstelt. Verder is mooi meegenomen dat je elk jaar of elke twee jaar weer de nieuwste smartphone mag uitkiezen.

       

      - Optie 2: je gebruikt je telefoon vooral praktisch en wilt een lager kostenplaatje?

      Ben je geen type die uren per dag staart naar het smartphone scherm en gewoon af en toe willen bellen en internetten? Dan is prepaid een aanrader. Dit is zeker het geval wanneer je ook niet zo goed met geld kunt omgaan. Met prepaid heb je je kosten namelijk helemaal zelf in de hand. 



      blog